KÖPVILLKOR

ALLMÄNT

För dig, som privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.


GDPR

När du, som privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att köpevillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.


E-HANDEL

BESTÄLLNING

Du kan endast beställa via vår webbutik. Alla andra former för beställning måste avtalas med oss i förväg genom vår kundtjänst. Om du är under 18 år måste du ha målsmans, dvs. förälders, tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falska beställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk eller annan skada kommer vi att kräva skadestånd.


ORDERBEKRÄFTELSE

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart. Om du önskar ändra en beställning i efterhand kontaktar ni kundtjänst med din fråga så ser vi om vi kan hjälpa dig! Vid ändringar i order som redan levererats gäller särskilda villkor.


UTLÄMNINGSSTÄLLE

Paketet levereras normalt till närmaste utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning. Du kan i vissa fall använda ditt kollinummer för att lösa ut din order. Om det är ett större paket, tex. en cykel, så levereras paketet på transportörens terminal och du får hämta det där.


LEVERANSTID

Se leveranstiden i respektive produkts informationstext. Leveranstiden är vanligtvis 1 – 5 arbetsdagar från beställningsdagen, se info på den enskilda produkten. Produkter som är tillfälligt slut och måste beställas från vår leverantör tar ytterligare några dagar att leverera. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar. Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post eller telefon om detta 7 respektive 20 dagar efter köptillfället. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet. Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella prisfel.


DRÖJSMÅL I LEVERANS

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om du vill annullera en försenad vara, vänligen kontakta kundtjänst. Åre Bikes tar inte ansvar för någon som helst skada som kommit till följd av att en aviserad leveranstid överskridits.


TRANSPORT

All transport sker i första hand med hjälp av Postnord (mindre paket) och Bussgods (cyklar). Anmäl ev. transportskador på cykel så fort som möjligt och utan dröjsmål till Bussgods.


EJ UTHÄMTAT PAKET

För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 300 SEK för mindre paket och 1200kr för cyklar. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, frakt, returfrakt och hantering. Betalningsvillkor är 10 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 50 SEK samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.


BETALNINGSVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter med Åre Bikes, vare sig det gäller vår webbutik eller vår fysiska butik. Genom att beställa varor i vår webbutik accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras.

Vid beställning via vår fysiska butik betalar du förskottsbetalning till vårt bankgiro eller swish. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kortbetalning vid beställning hos kundtjänst.


LEVERANS

Alla priser är angivna i SEK, inklusive moms. På din webbeställning tillkommer en leverans och serviceavgift. Fraktavgift 99kr på samtliga mindre beställningar.
Cyklar köpta genom vår fysiska butik som skall skickas via fraktbolag kostar 800kr i fraktavgift. Samtliga frakter betalas av kund.

Vi ser dock helst att cyklar levereras i vår butik direkt till kund. Detta för att alltid hålla jämn och hög kvalitet på våra leveranser och för att du som kund ska få en rätt anpassad cykel.


KLARNA DIREKT ELLER KORTBETALNING

Betala med våra mest kända kort eller direkt via banköverföring.


KLARNA FAKTURA – BETALA OM 14 DAGAR

Väljer du faktura får du e-postfaktura via Klarna. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Det tillkommer inte någon fakturaavgift. Vid köp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna AB. Företag som vill handla för ett högre belopp är välkomna att kontakta Åre Bikes.


KLARNA DELBETALNING

När du väljer delbetalning som betalningsalternativet i kassan får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna AB sammanställer dem på en kontofaktura månatligen. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden.

Följande alternativ finns för delbetalning:
• 3 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 95 kr)
• 6 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 295 kr)
• 12 månader med 0 % årsränta (uppläggningsavgift 395 kr)
• 24 månader, Konto 19,9% årsränta (betala 1/24 av totalbeloppet eller minst 50 kr i månaden)
• 36 månader med 9,95 % årsränta (uppläggningsavgift 395 kr)
Aviavgift om 29 kr tillkommer på samtliga alternativ.

Läs mer om Klarna här


ÄNDRING AV BESTÄLLNING

Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns, och varan finns i lager, kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. Privatpersoner har dock ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken Ångerfrist.


AVBESTÄLLNING

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen. Avbeställning av icke lagerförd vara som beställts eller tillverkats speciellt för dig, är inte möjlig, efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten.

VILLKOR BUTIK

REA/ERBJUDANDEN

REA gäller så långt lagret räcker. Erbjudanden utan ett tydligt slutdatum gäller så långt lagret räcker. Åre Bikes reserverar sig mot eventuell slutförsäljning vilket kan resultera i delleveranser.

Vi reserverar oss för slutförsäljning, samt för de eventuella prisfel som kan uppstå. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad. Detta beror då helt enkelt på att varan ej finns i lager eller att leveransen är försenad. Det skickas då ett mail till dig inom 1-3 dagar. Kontakta oss om du vill annullera din restnotering eller om du har frågor kring leveranstider etc.


BYTES OCH RETURRÄTT

Du har full retur och bytesrätt inom 10 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick.
Kläder får provas, men ej användas. Retur- och bytesrätten gäller inte underkläder. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong.

För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Uppge orsak till returen samt returnera varan tillsammans med fakturan (eller en kopia av fakturan, fram och baksida) eller kvitto, detta påskyndar hanteringen utav din retur.

Kunden själv bekostar returporto. Retur måste skickas som Företagspaket till Åre Bikes. Spara ditt inlämningskvitto – tänk på att du ansvarar för returförsändelse. Åre Bikes löser inte ut några paket mot postförskott.
Åre Bikes åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.

Om du vill byta storlek på en vara måste du själv göra en ny order. Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.


REKLAMATIONER OCH ÅTERKÖP

(i vissa fall)

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan inom 3 år från du tog emot varan och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du snarast efter att du tog emot varan, skicka reklamation till oss via e-post förutsatt att du reklamerar skadan inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi i första hand till respektive tillverkare eller serviceställe.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet. Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan, men vi återbetalar inte den ursprungliga frakten.

För att kunna reklamera en produkt måste du uppvisa/bifoga kvitto eller följesedel (för butiks- respektive webbutiksköp). Åre Bikes funktionsprovar alla reklamerade produkter. Visar det sig att det är ett felaktigt handhavande eller om produkten är felfri debiteras kunden 350 kr för testarbetet. Åre Bikes ansvarar ej för kostnader som kan uppstå på grund av en defekt vara.


ÅNGERFRIST OCH MEDDELANDE

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Vare sig du handlar via vår webbutik eller genom vår fysiska butik har du enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta.
För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
• ordernummer
• faktura/kvittonummer
• benämning på de produkter du vill returnera.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.


ÅTERBETALNING

Återbetalning för en returnerad vara betalas tillbaka till kundens konto inom 30 dagar. Om du har betalat via kort så återför vi pengarna till ditt konto eller om du har betalat via Konto så reglerar vi det mot ditt saldo.


PRODUKTGARANTI

Åre Bikes lämnar 2 års fabriksgaranti på alla tillbehör från Specialized om inget annat anges. Ramar från Specialized omfattas av 5 års fabriksgaranti. Hjälmar omfattas av 2 års crash-garanti vilket innebär att du köper en ny hjälm för halva priset om hjälmen skadats i samband med att du cyklat omkull.

Specialized batterier utrustade på elcyklar: 2 års garanti från datumet för det ursprungliga köpet eller upp till 300 laddningscykler, beroende på vad som inträffar först. Batterierna är utformade för att behålla upp till 75% av sin ursprungliga kapacitet under den tiden.

För utförliga garantivillkor gällande Specialized se Specialized Global Warranty https://www.specialized.com/se/en/warranty

Det är alltid Specialized som slutgiltigt avgör ett garantiärende.

På begagnade cyklar, hyrcyklar, demo-produkter och framgafflar lämnas 3 månaders garanti. Garantin omfattar ej slitage, glapp i lager eller skador som uppstått på grund av handhavandefel eller bristande underhåll. Bakdämpare omfattas ej av garantin då dessa kräver omfattande service och underhåll enligt specifika intervall.

Vi lämnar funktionsgaranti vid leverans. Du har rätt att reklamera defekt specifik produkt inom 2 veckor från köpetillfället.


RESERVATIONER

Åre Bikes reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel samt informationsfel på denna hemsida.

Åre Bikes förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.


FORCE MAJEURE

Åre Bikes är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.


LAGEN OM DISTANSHANDEL

Åre Bikes följer lagen om distanshandel. Läs mer här.


TVIST

Vid eventuell tvist kommer Åre Bikes att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.


BETALNING I FYSISK BUTIK

Förutom de vanligaste bank och kreditkorten, Visa, Mastercard och American Express kan du också delbetala med Wasa Kredit.

Wasa Kredit erbjuder räntefria konsumentkrediter upp till 100 000kr. Krediten läggs upp direkt i butiken och godkänns med mobilt Bank Id. Allting klart på fem minuter.

Följande alternativ finns för delbetalning:
Återbetalningstid      Kampanjavg.        Admin. avg.        Räntestöd
6 månader                 295kr                      45kr                     0%
12 månader               395kr                      45kr                     0%
24 månader               495kr                      45kr                     2%
36 månader               595kr                      45kr                     3%